moragheb moragheb .

moragheb

5 بیماری که باعث ریزش مو در سالمندان می گردد

ایلنا:مشکل ریزش مو تا حدی در اکثر مردان سالمند اتفاق می افتد و حتی زنان سالمند نیز ممکن است موهای خود را از دست بدهند.

 با این حال ، بسیاری از بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند قابل پیشگیری هستند. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او در خصوص این موارد اطلاعات کافی کسب نمایند و در صورت مشاهده هر یک از علایم سریعا با پزشک سالمند در این خصوص مشورت نمایند  . در این مقاله پنج عامل اصلی ریزش مو در سالمندان مورد بررسی قرار گرفته است.

پرکاری تیروئید

مشکل پرکاری تیروئید  زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروکسین تولید می کند. پرکاری تیروئید می تواند متابولیسم بدن را تسریع کرده و باعث کاهش وزن ناخواسته و ضربان سریع  یا نامنظم قلب شود.

چندین درمان برای پرکاری تیروئید وجود دارد . پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند. گاهی اوقات ، درمان پرکاری تیروئید شامل جراحی با هدف برداشتن تمام یا قسمتی از غده تیروئید است.

اگر مشکل پرکاری تیروئید نادیده گرفته شود ممکن است مشکلی جدی باشد . خوشبختانه اکثر افراد پس از تشخیص و درمان پرکاری تیروئید به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

این مشکل می تواند موها را نازک کرده یا باعث ریزش کامل قسمت هایی از موی سر شود. در صورتی که مشکل تیروئید به خوبی درمان شود معمولا روند ریزش مو  معکوس می گردد .

مقالات بیشتر:پذیرش خانه سالمندان

دیابت

دیابت نوع 2 مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود ، اما استرس مرتبط با این بیماری ممکن است مانع رشد مو شود.

دیابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظیم و استفاده بدن از قند (گلوکز) به عنوان سوخت است. این بیماری طولانی مدت و مزمن است و معمولا منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون می شود.

 در نهایت ، سطح بالای قند خون می تواند منجر به اختلال در سیستم گردش خون ، عصبی و سیستم ایمنی شود.

در دیابت نوع 2 ، در درجه اول دو مشکل مرتبط با هم وجود دارد. لوزالمعده بیمار انسولین کافی تولید نمی کند – انسولین هورمونی است که جذب قند را در سلول های بدن تنظیم می کند - و سلول ها به انسولین پاسخ  ضعیفی می دهند و قند کمتری دریافت می کنند.

دیابت نوع 2 در گذشته به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می شد ، اما  هر دو نوع دیابت نوع 1 و نوع 2 می تواند در دوران کودکی و بزرگسالی شروع شود.

 دیابت نوع 2 در افراد مسن بیشتر شایع است ، اما افزایش تعداد کودکان مبتلا به چاقی منجر به موارد بیشتری از دیابت نوع 2 در افراد جوان نیز  شده است.

 

رایج ترین روش درمان در سالمندان برای مدیریت و درمان بالقوه دیابت ، رژیم غذایی سالم است. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او با پزشکان در مورد بهترین رژیم غذایی برای کنترل دیابت در سالمندان مشورت نمایند .

همچنین لازم است در خصوص عوارض جانبی داروهای دیابت با پزشک مشورت نموده تا متوجه شوند که آیا این داروها به طور بالقوه به فولیکول های مو سالمند آسیب می رساند یا خیر.

ریزش موی سالمندان - پرستار سالمند

کم خونی

کم خونی مشکلی است که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن به بافت های خود  را ندارد. ابتلا به کم خونی باعث احساس خستگی و ضعف و ریزش مو می گردد.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که هر کدام علت خاص خود را دارند. کم خونی ممکن است موقتی یا طولانی مدت باشد و از خفیف تا شدید متغیر است.کم خونی می تواند علامت هشداردهنده یک بیماری جدی باشد.

درمان کم خونی از مصرف مکمل ها تا انجام اقدامات پزشکی متغیر است . استفاده از رژیم غذایی متنوع و سالم می تواند از این مشکل پیشگیری نماید .

 سالمندان مبتلا به موارد شدید کم خونی اغلب به مکمل های تجویزی نیاز دارند ، اما اکثر کمبودهای آهن را می توان با قرص های بدون نسخه درمان کرد.

آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی یکی از شایع ترین علل ریزش مو در افراد سالمند است. در اولین مراحل خود ، آلوپسی را می توان با محصولات مخصوص مو مانند نرم کننده ها و پمادها درمان کرد.

 در مراحل پیشرفته ، این بیماری نیاز به مراقبت های پزشکی حرفه ای دارد. بسیاری از متخصصان برای درمان آلوپسی شدید آندروژنیک از تزریق کورتیکواستروئید و ضد التهاب استفاده می کنند.

 شایع ترین علت این نوع از ریزش مو ارثی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. به این حالت آلوپسی آندروژنیک یا  طاسی با الگوی مردانه گفته می شود.

 معمولاً این نوع آلوپسی به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد به طوری که کاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازک شدن موها در طول تاج سر در زنان قابل پیش بینی است .

سوء تغذیه

سوءتغذیه یک مشکل جدی برای سالمندان است. تغذیه خوب برای سلامت  بسیار مهم است ، اما بسیاری از افراد سالمند در معرض تغذیه نامناسب و سوتغذیه هستند.

 لازم است پرستار سالمند و مراقبان او علائم و خطرات سوء تغذیه را بشناسند  و درباره رژیم غذایی غنی از مواد مغذی که برای سالمندان مناسب است اطلاعات کافی کسب نمایند .

سوءتغذیه زمانی رخ می دهد که در تغذیه سالمند مواد غذایی به صورت متعادل استفاده نشده باشد و بدن وی ویتامین ها و مواد معدنی را به درستی جذب نکند.

 این کمبودها اغلب منجر به تغییرات شدید در ناخن ها ، پوست و مو می شود. سالمندان علاوه بر داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید حداقل یکبار در روز از مولتی ویتامین با کیفیت بالا استفاده کنند.

 

ریزش موی سالمندان - پرستار سالمند

مرکز پرستاری سفیر آرامش یکی از ارائه دهندگان پیشرو در زمینه مراقبت و پرستاری از سالمندان ، کودکان و بیماران در منزل است .

این مرکز  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

مقالات دیگر:گل فروشی نیاوران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۸:۱۵ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

کرونا باعث افزایش ابتلا به آلزایمر شده است

آفتاب‌‌نیوز :روز ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور)؛ روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است. بیماری که بیشتر مختص سالمندان بوده و عوامل مختلفی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. هر چند این بیماری به تعبیر متخصصان و پزشکان درمان ناپذیر است، اما با اقداماتی می‌توان پیشگیری و از شدت آن کاست. برای مثال معاشرت با دوستان، آشنایان و اقوام، تعریف خاطره و حل جدول می‌تواند در این زمینه موثر باشد. متخصصان معتقد هستند در دوران کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه‌ های طولانی، این بیماری در افراد سالمند تشدید شده است، امری که می‌توانست از طرق مختلفی مانند تماس‌ های تلفنی و برنامه‌ های تلویزیونی خاص کنترل شود. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهشگر ایرنا با "اکرم سهرابی" روانشناس به گفت و گو نشست که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

ویژگی‌های افرادی که دچار آلزایمر شده‌اند

سهرابی با اشاره به ویژگی‌های افرادی که دچار آلزایمر شده‌اند، گفت: آلزایمریا فراموشی یا دمانس پیری عمدتا در افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد و مختص سالمندان است. با این حال در مواردی استثنا در جوانان هم دیده می‌شود که به آن آلزایمر زودرس گفته می‌شود. آلزایمر یک بیماری علاج ناپذیر، پیشرونده و نا امید کننده است. متخصصان و روانشناسان معتقد هستند علت اصلی زوال مغز، افزایش مقدار پروتئین آمیلوئیدوز در مغز است که بر افکار و کارکرد مغز افراد تاثیر می‌گذارد. این روانشناس گفت: مغز انسان که کارکرد ذخیره، یادآوری پرورش را بر عهده دارد، در اثر آلزایمر دچار نوعی افت در عملکردها و فعالیت‌ ها می‌شود. برای مثال توانایی تفکر، ادراک، یادگیری و یادآوری می‌تواند دچار صدمه شود. علاوه بر این آلزایمر بر روابط فردی و اجتماعی هم تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود افراد در تکلم و توانایی‌های حرکتی دچار مشکل شوند.

مقالات مشابه:خانه سالمندان

سهرابی درخصوص سطوح مختلف آلزایمر و پیامدهای آن توضیح داد: در ایجاد و تشدید افراد مختلفی مثل مقدار فشار خون، انسولین، چاقی، افسردگی، ژن و ضربات مغزی اهمیت دارد. افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند در دسته‌ های مختلف کم، متوسط و شدید قرار می‌گیرند که بر اساس این دسته بندی‌ ها، درمان‌ ها هم تغییر می‌کند. برای مثال در مرحله خفیف، از دست دادن حافظه و جهت یابی رخ می‌دهد. در مرحله متوسط، افراد دچار علایمی مثل تشخیص سخت دوستان، آشنایان و خانواده، اختلال در خواب، خشم و عصبانیت می‌شوند و در مرحله شدید، افراد با کاهش قدرت تکلم، اشتها و وزن و از دست دادن اختیار مثانه و روده‌ها رو به رو می‌شوند.

آلزایمر زودرس و دلایل آن

سهرابی با بیان این که افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال هم ممکن است به آن مبتلا شوند و این امر می‌تواند ناشی از استرس باشد، توضیح داد: هر چند در خصوص دلالیل قطعی این امر هنوز مطالعات ادامه دارد، اما می‌توان از علایمی که نشان دهنده آلزایمر زودرس است به مواردی مثل فراموشی، کاهش قدرت تصمیم گیری، نوسانات خلقی مثل گیجی، افسردگی، استرس و ترس همینطور ژن اشاره کرد.

 

این روانشناس ادامه داد: متاسفانه آلزایمر نوعی بیماری پیشرونده و تحلیل کننده است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و به همین خاطر باید تلاش کرد به جای درمان، پیشگیری از وقوع آن صورت بگیرد. در جوانی توجه به حافظه بسیار مهم است. هر چه فعالیت‌ های فکری و حافظه در جوانی بیشتر باشد، در پیری موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: افراد باید به علایم هشدار دهنده حساس باشند و اقدامات لازم را از همان هنگام متوجه شدن، اعمال نمایند. غذا های سالم و ورزش های منظم استفاده از برخی از داروهای خاص که متخصصان مغز و اعصاب تجویر می‌نمایند در جوانی می‌تواند موثر باشد و برای سالمندان استفاده از سبزیجات، حل جدول، مطالعه، گوش دادن به موسیقی و معاشرت با دوستان وآشنایان می‌تواند مهم وتاثیرگذار باشد.

تاثیر کرونا بر روند آلزایمر

سهرابی به تاثیرات کرونا بر افرادی که دچار آلزایمر هستند، اشاره کرد و گفت: در زمان اپیدمی کرونا که فاصله گذاری‌های اجتماعی بیشتر و قرنطینه‌ های خانگی طولانی‌ ترو استرس و نگرانی‌ های روزمره هم بیشتر شده، خطر ابتلا به آلزایمر و شدت آن هم بیشتر شده است. این در حالی است که یکی از عوامل کمک کننده به بیماران آلزایمر معاشرت با دوستان، آشنایان و اقوام است. بنابراین در این زمان نه تنها اقوام بلکه دولت‌ ها هم مسوولیت سنگین‌ تری برعهده دارند.

وی افزود: مراقبت از سالمندان برای کسی که مبتلا به آلزایمر هستند، بسیار طاقت‌فرسا است و ظرافت خاصی می‌طلبد. افراد نزدیک یا پرستار ضمن حفظ احترام به شخص آن سالمند، باید بتوانند از او مراقبت مناسبی هم به عمل آورند. مثلا افراد سالمند یا افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، وقتی مرور خاطرات می‌کنند و یا از گذشته صحبت می کنند، می‌توانند بسیار خوشحال و راضی باشند. بنابراین این فرصت‌ها را باید بتوان تا حد امکان برای آنها فراهم کرد.

وی در نهایت گفت: در این ایام تماس‌های تلفنی تصویری، دعوت کردن از فرد سالمند، گوش کردن به موسیقی، مطالعه و انجام برخی فعالیت‌ها مثل یوگا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مقالات دیگر:تشریفات مجالس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۴:۱۱ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

خشونت خانگی گریبان سالمندان را هم گرفت

در رسانه های استان کرمان- کرمان نو- آمار بهزیستی گویای این مسئله است که از هر سه نفر یک نفر دچار اختلال روانی است و کرمانی که پیش از این از کودک آزاری رنج می‌برد، حالا سالمند آزاری را هم در کنار خود جای داده.

حجم خشومنت در جامعه رو به افزایش است، این را می‌شود در شمار ویدیوهای وایرال شده در فضای اجتماعی دید.

آمار بهزیستی گویای این مسئله است که از هر سه نفر یک نفر دچار اختلال روانی است و کرمانی که پیش از این از کودک آزاری رنج می‌برد حالا سالمند آزاری را هم در کنار خود جای داده.

آمار آسیب‌های اجتماعی بالاست و مدیرکل بهزیستی استان هم ان را تایید می‌کند.

مقالات بیشتر:مراقبت از سالمند

عباس صادق زاده البته در نشست خبری خود از ارائه اعداد و ارقام خودداری می‌کند و به همین نکته بسنده می‌کند که شرق و جنوب استان وضعیت بدتری نسبت به باقی استان دارند.

مسئله ای که از دید صادق زاده یک پایش به اعتیاد بیشتر در این مناطق بر می‌گردد و پای دیگرش به فقر.

شمار خشونت در شرق و جنوب کرمان بیشتر از سایر مناطق است.

مناطقی که به گفته جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی بیش از ۵۰ درصد مردمانش زیر خط فقر هستند.

اقتصاد و مسائل اجتماعی به هم گره خورده و حالا با استقرار کرونا، اقتصاد خانوار وارد گرداب شده و فقر و خشونت را به دنبال خود کشانده است.

اکنون مراکز حمایتی بهزیستی در کنار تماس‌های کودک آزاری، شاهد همسرآزاری و سالمند آزاری هم هستند.

صادق زاده می‌گوید در جامعه فعلی از هر سه نفر یک نفر دچار یک نوع اختلال روانی است.

به عبارت ساده‌تر درون هر خانواده یک فرد بیماری است که بدون حمایت رها شده و گاهی همین فرد بیمار سرپرست خانواری است که باید با وجود مسائل اقتصادی چرخ زندگی را بچرخاند.

مشکلات اقتصادی جرقه خشونت

صادق زاده معتقد است که ریشه بروز خشونت نداشتن مهارت زندگی است و اقتصاد جرقه این آتش است:«وقتی در جامعه آموزش مهارت‌های زندگی را نداشته باشیم، نتیجه آن نداشتن تحمل، تاب آوری و خشونت است.»

او مدعی است که کنترل این حجم از مسائل کار یک دستگاه نیست اما تمام فشار روی بهزیستی است: «ما بیش از وظیفه خود کارهایی در این زمینه انجام دادیم، چند مرکز آموزش دائمی مهارت‌های زندگی در کرمان راه‌اندازی کردیم که حتی بودجه و ردیف اعتباریش را هم نداشتیم اما متاسفانه با شیوع کرونا کار مراکز متوقف شده است.»

خشونت علیه کودکان و سالمندان رو به افزایش است

 

رتبه اول خشونت، خشونت علیه زنان و کودکان است و حالا بهزیستی معتقد است که کنترل آن نیازمند همراهی تمامی دستگاه‌هاست:«به کرات شاهد گزارش‌هایی در مورد خشونت علیه زنان، کودکان و سالمندان هستیم و باید با ساز و کار وسیع و مداخلات این قضیه را مدیریت کنیم.برای همین هم به همه ادارات و بنگاه‌های اقتصادی اعلام آمادگی کردیم تا آموزش‌ها و مشاوره‌هایی در خصوص مهارت‌های زندگی داشته باشیم.»

مسائل اجتماعی دغدغه دولت بعد باشد

او معتقد است که مسائل اجتماعی باید دغدغه اولیه دولت بعدی باشد :«امیدواریم با استقرار دولت جدید به مسائل اجتماعی توجه جدی تری شود چرا که در غیر این صورت موفقیت زیادی در سایر عرصه‌ها نخواهیم داشت.»

صادق‌زاده با بیان اینکه خلاء بزرگ ما در مسائل اجتماعی، نداشتن برنامه منسجم و علمی است، اضافه کرد: «باید سیاست گذاری اجتماعی و دغدغه مندی اجتماعی را در مسئولان نهادینه کنیم و مسئولان بپذیرند اگر به مسائل جامعه بی توجه باشند، حتی توجه به مسائل اقتصادی و توسعه ای، ابتر خواهد بود.»

با شروع سال برای کنترل بیماری کرونا و همین طور کاهش آسیب‌های همچون دزدی و خشونت قریب به هزار معتاد از سطح شهر جمع آوری شدند.

افرادی که همگی در سه کمپ ماده ۱۶ که سر جمع ظرفیتش ۴۰۰ نفر نیست، نگهداری شدند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار «کرمان نو در خصوص هزینه نگهداری هر سال این افراد و بازدهی این شیوه ترک اعتیاد گفت: «در بحث معتادین متجاهر در ارائه برنامه مشکل داریم و برای همین هم این چرخه باطل اتفاق می‌افتد و تا زمانی که چرخه حمایت‌های پس از خروج را توسط همه دستگاه‌ها ایجاد نکنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

او البته مدعی ایست که عملکرد این مراکز در سال گذشته بهتر بوده و زمان ماندگاری افراد در مراکز بیشتر شده است.

۵ و نیم میلیارد برای ترک اعتیاد معتادان متجاهر

به گفته صادق زاده سال گذشته قریب به ۳۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح شهر جمع آوری شدند و اعتباریبالغ بر ۵ و نیم میلیارد تومان برای این افراد هزینه شده.

بخش عمده‌ای از وقت این نشست به خشونت اجتماعی پرداخته شد اما در کنار آن اما به موضوعاتی همچون کودکان خیابانی، طرح جدید مجلس برای حذف غربالگری، تقاضای فرزد خواندگی هم پرداخته شد.

پولی که کودک از خیابان در می‌آورد بیشتر از رقم حمایتی بهزیستی است

کرمان همه ساعات روز شاهد کودکان کار است.

افرادی که یا تکدی گری می‌کنند و یا به مشاغل کاذب مشغولند.

صادق زاده اما معتقد است بخشی از مشکل به حس دلسوزی و ترحم مردم به کودکان کار بر می‌گردد: «مردم از روی حس دلسوزی و ترحم به کودکان کار و خیابانی رقمی می‌دهند که سرجمع این رقم سیاست های ما را به باد می دهد. وقتی کودکی روزی ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه در می آورد ترجیح می دهد به هر دلیلی به این جاها بیاید و در مراکز ما با روزی ۲۰ هزار تومان ماندگاری نداشته باشد.«

 

او معتقد است برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید همه دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند و مردم ترحم را کنار گذاشته و کمک‌های خود را به سازوکارهای درست ارائه بدهند.

هزارو ۸۰۰نفر پشت نوبت فرزند خواندگی

به گفته صادق زاده بالغ بر ۱۸۰۰ زوج پشت نوبت فرزندخواندگی هستند اما بیشترین تعداد کودکان مراکز بیش از ۷۰ نفر نیست.

او معتقد است که بهزیستی مانعی برای فرزندخواندگی نتراشیده و آنچه این صف را طولانی کرده تعداد بالای درخواست‌هاست.

حذف غربالگری تحمیل هزینه به جامعه است

مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین درباره طرح مجلس مبنی بر حذف غربالگری گفت:«اقدام مجلس در حذف غربالگری اقدام پر ریسکی بود که نه بیشتر از این که منجر به رشد جمعیت شود هزینه هایی به جامعه تحمیل می‌کند.»

. بررسی های این سازمان نشان می‌دهد که نگهداری یک معلول ایزوله شدید ماهیانه ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

مقالات دیگر:تشریفات ترحیم جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۱:۴۸ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

70 درصد مرگ‌ومیرهای کرونایی مربوط به سالمندان واکسینه‌نشده است

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، علیرضا رئیسی در نشست مشترک وزیر بهداشت و فرمانده کل سپاه پاسداران با فرماندهان سپاه استانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: در استان تهران 127 پایگاه تجمیعی واکسیناسیون فعال است که در این پایگاه ها 822 ایستگاه تزریق واکسن وجود دارد که بخش عمده‌ای از این فعالیت ها با مشارکت بسیج در گام پنجم طرح شهید سلیمانی که از 17 فروردین ماه در کشور آغاز شده، در حال انجام است.

وی افزود: بر اساس هدف گذاری باید تا پایان مهرماه توان واکسیناسیون در کشور را دو برابر کنیم. دیروز رکوردهای تازه‌ای در تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور ثبت شد البته هدف گذاری نهایی ما تزریق روزانه 1.6 میلیون تا دو میلیون دُز است تا با تسریع واکسیناسیون و تقویت تعداد پایگاه‌ها، شاهد حفظ حرمت مردم نیز باشیم.

مقالات بیشتر:پرستار سالمند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: تعداد پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در کشور باید از 1008 مرکز به حداقل 2000 مرکز برسد و تعداد تیم های واکسیناتور نیز باید دو برابر شود. اگر در دو شیفت در تمام پایگاه‌های واکسیناسیون، واکسن تزریق شود، می‌توانیم به حداقل تزریق 1.6 میلیون دُز واکسن در کشور برسیم و با این روند می‌توان در طول یکماه به بیش از 45 میلیون نفر، واکسن تزریق کرد اگر چنین سرعتی در تزریق واکسن داشته باشیم، تا پایان مهرماه تمام دوزهای اول تزریق می‌شود و تا نیمه آبان ماه علاوه بر لگه گیری تزریق دُز اول می توانیم دُز دوم را نیز تزریق کنیم.

  رئیسی گفت: خوشبختانه در حال حاضر 88 درصد از جمعیت بالای 60 سال در ایران واکسن کرونا تزریق کرده‌اند اما 70 درصد از بستری‌ها و مرگ و میر بیماران مربوط به 12 درصدی است که واکسن تزریق نکرده‌اند بنابراین از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهیم که با استفاده از توان مراقبین سلامت و بهورزان، این افراد را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنند چون در مرحله بعد و تا یکی دوماه آینده، استفاده از بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود.

وی با بیان اینکه در کل کشور از پیک پنجم بیماری عبور کرده‌ایم، گفت: 21 استان کشور کاملا سیر نزولی دارند،  8 استان از قله بیماری عبور کرده‌اند و در 3 استان نیز روند افزایشی بیماری، متوقف شده است. تا دو هفته آینده تعداد بستری‌های روزانه که حدود سه هزار و 700 بیمار در روز است به کمتر از سه هزار مورد می‌رسد و تا 4 هفته اینده به کف پیک می‌رسیم.

رئیسی ادامه داد: در این شرایط نیاز به کمک بسیج داریم که در فرصت 6 تا 8 هفته آینده که در سیر نزولی بیماری هستیم، حداکثر توان مان را برای ایمن سازی جامعه با واکسن کرونا به کار گیریم. پیش بینی می‌شود پیک بعدی کرونا در کشور در آبان‌ماه باشد که در صورت واکسیناسیون عمومی اگر حتی تعداد مبتلایان نیز افزایش داشته باشد اما دیگر  شاهد مرگ و میر بالای بیماران نخواهیم بود. هدف اول ما از واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر بیماران و هدف دوم ما، اجرای قرنطینه هوشمند است.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: امروز تفاهم نامه‌ای با سپاه پاسداران امضا می کنیم که در محورهای افزایش پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون و نیروی انسانی، تقویت امنیت، خدمات و لجستیک واکسیناسیون، همکاری‌ها تقویت خواهد شد.

 رئیسی خاطرنشان کرد: تعداد مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور باید دو برابر شود و سهم سازمان بسیج در این افزایش را 500 پایگاه جدید در نظر گرفته‌ایم تا ازدحام مراجعان به مراکز واکسیناسیون کاهش یابد و دیگر شاهد صف واکسن نباشیم. در تهران باید روزانه 320 هزار دُز واکسن کرونا تزریق کنیم. سهم پایگاه‌های واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی تهران، 80 هزار دُز و دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هر کدام 120 هزار دُز خواهد بود. تعداد پایگاه های واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی تهران باید از 36 به 57 مرکز، دانشگاه علوم پزشکی ایران از 42 به 70 و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از 87 به 119 مرکز برسد و به عبارت دیگر از 119 پایگاه موجود باید به 214 پایگاه برسیم.

وی گفت: تعداد ایستگاه‌های تزریق واکسن در استان تهران باید از 711 و به یک هزار و 280 ایستگاه برسد البته بر اساس تجارب ما در ماه‌های گذشته اگر در هر تیم واکسیناتور، 2 نفر ثبت کننده اطلاعات و یک نفر تزریق کننده واکسن باشند، سرعت واکسیناسیون 2.5 برابر افزایش پیدا می کند.

وی افزود: کار نیروی ثبت کننده اطلاعات واکسیناسیون دشوار و تخصصی نیست و با 30 تا 60 دقیقه آموزش می توان این نیروها را آماده کرد‌. در تهران به 5 هزار و 120 نیروی ثبت کننده اطلاعات و دو هزار و 560 نیروی تزریق کننده واکسن نیاز داریم تا تعداد واکسن تزریق شده روزانه در تهران به 320 هزار و ماهیانه به بیش از 10 میلیون دُز برسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در استان تهران 15.5 میلیون دُز واکسن در نوبت اول و دوم باید تزریق شود که اگر روزانه 320 هزار دُز واکسن تزریق کنیم، 40 روز آینده می‌توانیم شاهد پایان واکسیناسیون جمعیت استان تهران باشیم.

مقالات دیگر:گل فروشی آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۹:۳۴ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

کاهش مرگ و میرهای کرونایی در سالمندان کهگیلویه و بویراحمد پس از دریافت واکسن

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش مرگ و میر‌های کرونایی در سالمندان خبر داد و گفت: مرگ‌های کرونایی سالمندان پس از دریافت واکسن کاهش یافته است.

کاهش مرگ و میرهای کرونایی در سالمندان کهگیلویه و بویراحمد پس از دریافت واکسن

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمدمهدی بانشی در خصوص وضعیت واکسن در استان گفت: واکسن به اندازه کافی در استان وجود دارد، در شهرها افراد بالای ۵۰سال و در روستاها افراد بالای ۴۰ سال در حال واکسیناسیون هستند،ضمن اینکه واکسیناسیون گروه‌های پرخطر از جمله مادران باردار در دستور کار است.

مقالات مشابه:سرای سالمندان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون استقبال مردم برای تزریق واکسن مناسب بوده اما انتظار می‌رود استقبال بیشتر شود، افزود: کسانی که دُز اول واکسن را دریافت کردند حتما برای دُز دوم مراجعه کنند.

وی با اشاره به افزایش مرگ و میرها در پیک پنجم کرونا افزود: پیک پنجم کرونا پیک سهمگین است و تعداد مرگ و میرهای بالا است.

این مسئول با اشاره به موثر بودن واکسن کرونا گفت: برخلاف پیک‌های قبلی که شاهد مرگ افراد سالمند بودیم در پیک پنجم مرگ و میر در سنین پایین‌تر بوده است.

بانشی دلیل کاهش مرگ‌های کرونایی در سالمندان را تزریق به موقع واکسن دانست و عنوان کرد: سالمندان به موقع واکسن دریافت کردند به همین دلیل مرگ‌ کرونایی در سالمندان کاهش یافته است‌

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر سالمندان واکسن دریافت نمی‌کردند مرگ‌ و میرها در این پیک دو سه برابر آمار کنونی بود. کاهش مرگ سالمندان نشان دهنده موثر بودن تزریق واکسن است.

مقالات دیگر:گل فروشی آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۵:۴۸ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

سالمندان ایرانی که سینوفارم زدند باید "بوستر" تزریق کنند

دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز ویروش شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت:‌ درباره سینوفارم مطالعات نشان داده است که سینوفارم در افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند، ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره اما و اگرها در خصوص تاثیرگذاری واکسن‌های کرونا بر واریانت‌های مختلف این ویروس توضیح داد.

مقالات بیشتر:مرکز توانبخشی سالمندان

دکتر علیرضا ناجی درباره افراد بالای ۶۰ سالی که سینوفارم تزریق کرده‌اند، گفت: باید این مطالعه و برنامه‌ریزی از سوی وزارت بهداشت انجام شود و اگر نقصانی وجود دارد که به نظر می‌آید وجود دارد، باید به فکر دوزهای بوستر یا یادآور برای این گروه‌ها باشند . به هر حال هم کادر درمان و هم افرادی که در سنین بالا بودند و واکسن را تزریق کرده‌اند، پنج تا شش ماه از واکسیناسیون‌شان گذشته و بر این اساس باید به فکر دوزهای بوستر بود که بر اساس مطالعاتی که انجام می‌شود، می‌توان از این اقدام جواب گرفت.

ناجی ادامه داد: بسته به نوع واکسن، دوز "بوستر" بین شش تا ۱۰ ماه بعد از واکسیناسیون می‌تواند تزریق شود و معمولا توصیه بعد از شش ماه می‌شود. به خصوص در گروه‌های سنی بالا که ریسک بالاتری دارند یا  کادر درمان که برخورد بیشتری با بیماران دارند یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، توصیه می‌شود که دوز بوستر برایشان تزریق شود. به عنوان مثال کشو انگلستان دارد بررسی می‌کند تا در اوایل پاییز بالای ۵۰ سال را واکسن بوستر بزند. در عین حال امارات هم اعلام کرده برای کسانیکه سینوفارم تزریق کرده، می‌خواهد دوز بوستر فایزر را آغاز کند.

مقالات دیگر:گل فروشی شهرک غرب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۹:۱۵ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

فوت ۷ سالمند بلژیکی به دلیل ابتلا به کرونای کلمبیایی

مقامات بلژیک اعلام کردند: هفت نفر از ساکنان یک خانه سالمندان به دلیل ابتلا به نوعی از کروناویروس موسوم به B.۱.۶۲۱ فوت کرده اند.

فوت ۷ سالمند بلژیکی به دلیل ابتلا به کرونای کلمبیایی

 مقامات محلی می گویند: این هفت نفر که به طور کامل در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده اند به سویه ای از ویروس آلوده شده اند که اولین بار در کلمبیا شناسایی شده است.

مقالات بیشتر:هزینه آسایشگاه سالمندان

یک تیم از متخصصان ویروس شناسی با اعلام فوت این هفت نفر اظهار داشتند: تمامی آنان به کروناویروس نوع B.۱.۶۲۱ آلوده شده اند که در هفته های اخیر در ایالات متحده شناسایی شده و موارد ابتلا به آن در اروپا نادر است.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها در اروپا، گونه B۱.۶۲۱ را به عنوان بخشی از سویه کاپا و نه به عنوان یک نوع مجزا از ویروس معرفی کرده است.

بنابر گزارشها این هفت سالمند ۸۰ تا ۹۰ ساله بوده اند و وضعیت جسمی برخی از آنان نامساعد بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر در مورد اینکه آیا B.۱.۶۲۱ نسبت به دیگر سویه ها و گونه های کروناویروس از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است، اطلاعاتی در دست نیست.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۹:۴۶ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

افزایش دو برابری جمعیت سالمندان تا سال ۱۴۲۱

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه در سال ۱۴۲۱ جمعیت سالمندان ایران دو برابر می‌شود و در سال ۱۴۳۵ به یک سوم جمعیت کشور خواهد رسید، گفت: نخستین برنامه عملیاتی روشمند در حوزه سالمندی در سال ۱۴۰۲ پیاده‌سازی می‌شود.

شعار سال:حسام‌الدین علامه  بر تاکید بر ضرورت پیاده‌سازی علمی سند ملی سالمندی اظهار کرد: این دبیرخانه از خرداد ماه همزمان با دریافت بودجه فرآیندهای لازم و ضروری زیرساختی به منظور پیاده‌سازی سند را آغاز کرده است و امیدواریم که اولین برنامه عملیاتی دستگاه‌ها مبتنی بر برنامه راهبردی اقتصادی از سال ۱۴۰۲ امکان پیاده‌سازی فراهم شود.

 مقالات بیشتر:آسایشگاه سالمندان تهرانپارس

وی افزود: برای سال ۱۴۰۱ نیز دستگاه‌ها می‌توانند برنامه‌هایی را  به صلاحدید و تدبیر خود براساس برنامه و بودجه‌ای اولویت‌دار و در تعامل با سازمان برنامه و بودجه به صورت غیر روشمند اجرا کنند.

وی با اشاره به شتاب سالمندی کم نظیر ایران در جهان ادامه داد: پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۲۱ جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود و در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد عبور می‌کند و این مساله توجه و تمرکز جدی به حوزه سالمندی را جدی‌تر می‌کند.

علامه در ادامه بر لزوم ایجاد زیرساخت خدمات داوطلبانه و در منزل برای سالمندان تاکید کرد و افزود: طبق پیش‌بینی فقط پنج میلیون سالمند تنها در دو دهه آینده خواهیم داشت و با توجه به اینکه نگهداری این افراد در بستر اجتماع و درون خانواده سخت خواهد شد به همین منظور ایجاد پوشش مستمری مناسب، بیمه تکمیلی و مراقبت میان مدت سالمندی ضرروتی انکارناپذیر است و باید در برنامه‌ها بستر و فرایند اجرایی این مهم مورد توجه قرار گیرد.

مقالات دیگر:باشگاه ورزشی بانوان پونک


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۵:۱۱ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

دریافت واکسن کرونا در سالمندان تا ۹۰ درصد از مرگ‌ جلوگیری می‌کند

شیراز-ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه دریافت واکسن کرونا به‌خصوص در سالمندان تا ۹۰ درصد از مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند. گفت: مراجعه هر چه سریعتر افراد بالای ۶۰ سال، شرایط را برای واکسینه‌شدن گروه‌های سنی پایین‌تر تسهیل می‌کند.

محمد رحمانیان جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:  با توجه به شرایط، تعلل در دریافت واکسن، خطر ابتلا و درگیری را برای این افراد بالا می‌برد. ضمن اینکه این افراد همچنان جزئی از زنجیره انتقال کرونا باقی می‌مانند.

وی اظهار کرد: هر چند درصد بالایی از گروه‌های سنی فراخوان شده تاکنون واکسن خود را دریافت کرده‌اند، اما هر نفری که واکسینه نشود، خطر انتقال ویروس را بالا می‌برد.

مقالات مشابه:بهترین آسایشگاه سالمندان تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ابراز کرد: این روزها دانشگاه در تأمین و تزریق واکسن با هیچ مشکل خاصی مواجه نیست و آماده تزریق واکسن به تمام مراجعین طبق برنامه است.

رحمانیان بیان کرد: نکته ای که بسیار نگران‌کننده است و باعث شده شرایط سخت‌تر شود، تعلل افراد فراخوان‌شده برای دریافت واکسن است.

وی با اشاره به وضعیت ابتلا به کرونا در منطقه تأکید کرد: کار از هشدار گذشته است و من برای جهرم و خفر شدیداً احساس خطر می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند، قطعا تعداد مرگ و میرها هر روز بیشتر خواهد شد. مرگ‌هایی غیرقابل باور. متأسفانه هر چه هشدار می‌دهیم کسی توجه نمی‌کند و عادی‌انگاری‌ها همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: شمار بیماران بستری در پیمانیه از ۱۰۰ نفر هم گذشته و روزانه هم این تعداد در حال افزایش است و شامگاه چهارشنبه سه بیمار در بیمارستان پیمانیه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: یکی از آنها یک جوان ۲۹ ساله است که دو روز پیش با تنگی نفس مراجعه می‌کند، در حالی که ۱۰۰درصد ریه این بیمار درگیر کرونا بوده است. دو بیمار عزیز دیگری نیز  ۶۲ ساله و ۶۴ ساله بودند که متأسفانه برای دریافت واکسن اقدام نکرده بودند.

وی افزود: هر سه بیمار از شهرستان‌های اطراف هستند که به همین دلیل در آمار فوتی‌های جهرم قرار نمی‌گیرند.

این شرایط در حالی است که موج کرونای دلتا تمام کشور را فراگرفته و ظرفیت تخت‌های بستری در بیشتر شهرها به‌خصوص مراکز استان‌ها تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: این ویروس با تأثیر عجیب خود، به سرعت ریه بیمار را درگیر می‌کند و اگر بیمار به موقع مراجعه نکند، کار را به آی‌سی‌یو می‌کشاند. در حالی که در مرحله اولیه درگیری با این ویروس، بیمار فقط علائمی ساده از بیماری گوارشی و سرماخوردگی را دارد.

رحمانیان گفت: از مردم عزیز مصرانه خواهشمندیم در هیچ  دورهمی و تجمع از هر نوعی که اعم از عروسی، عزا و... شرکت نکنند، تمام هشدارها را جدی بگیرند و به‌خصوص ماسک‌زدن را به هیچ عنوان فراموش نکنند.

مقالات دیگر:بهترین سرای سالمندان تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۱:۵۱ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

سالمندان گول واکسن را نخورند

سالمندان گول واکسن را نخورندعضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سالمندان گول واکسن را نخورند و در خانه بمانند. زیرا، معلوم نیست واکسن‌ها به دلتا ویروس جواب بدهد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا صالحی، به واریانت دلتا اشاره کرد و گفت: این ویروس از هر نظر خطرناک‌تر از همزاد انگلیسی است.

مقالات مشابه:خانه سالمندان

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان این مطلب که یک فرد مبتلا به واریانت دلتا می‌تواند ۵۰ نفر را مبتلا کند، افزود: درگیری ریه در این نوع ویروس زودتر اتفاق می‌افتد.

صالحی با اشاره به سالمندانی که واکسن زده اند، گفت: این افراد گول واکسن را نخورند و در خانه بمانند. زیرا، معلوم نیست واکسن‌ها به این نوع ویروس جواب بدهد.

وی به درگیری اطفال و نوجوانان به این ویروس اشاره کرد و افزود: واریانت دلتا نسبت به جهش‌های قبلی ویروس، اطفال و نوجوانان را بیشتر مبتلا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بر ضرورت در خانه ماندن و رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها تاکید کرد و گفت: میزان مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ابن نوع ویروس هم نسبت به جهش‌های قبلی بیشتر است.

وی افزود: به طور کلی دلتا در تمامی زمینه‌ها و موارد، خطرناک‌تر از جهش‌های قبلی ویروس کرونا است و باید خیلی بیشتر مراقب باشیم.

منبع:صداوسیما


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۳:۴۵ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)