moragheb moragheb .

moragheb

تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است

رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان: تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است.

ايرنا: رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان: تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است.

حسام‌الدين علامه رييس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان: از ميان ۴۰ تا ۵۰ دستگاه كلان كشور فقط در سه دستگاه در حد يك اداره به موضوع سالمندي پرداخته مي‌شود. سازمان برنامه و بودجه نقش كليدي دارد كه منابع پايدار مادي براي اجراي برنامه‌هاي سالمندي تخصيص دهد و دستگاه‌هاي اجرايي را ملزم كند كه برنامه اختصاصي به صورت سالانه براي سالمندان داشته باشند.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

مجلس شوراي اسلامي نيز بايد در حوزه قانونگذاري كلان اقدام كند، سند ملي سالمندان بايد جزئي از برنامه‌هاي قانوني شود.

نيروي انتظامي بايد فضاي عمومي و مجازي را براي فعاليت اجتماعي سالمندان امن نگاه دارد، قوه قضاييه در موارد سالمندآزاري، قيم و سرپرستي سالمند بايد آيين‌نامه‌هاي منسجمي تدوين كند.

طرح محيط دوستدار سالمند را يكي از اقدامات مهم در راستاي مناسب‌سازي خدمات سالمندي است.اين طرح برنامه جامعي است كه اماكن و محيط‌هاي عمومي و پارك و ساختمان‌هاي خدماتي و حمل و نقل و همچنين حوزه‌هاي مجازي و شبكه ارتباطي را براي حضور فعالانه سالمندان در عرصه هاي اجتماعي مناسب‌سازي مي‌كند.

هنگامي كه جمعيت سالمندي با شيب تندي در حال افزايش است، تشكيل سازمان ملي سالمندان ضروري است

مقالات ديگر:تشريفات مجالس شمال تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۶:۰۵ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

5 بيماري كه باعث ريزش مو در سالمندان مي گردد

ايلنا:مشكل ريزش مو تا حدي در اكثر مردان سالمند اتفاق مي افتد و حتي زنان سالمند نيز ممكن است موهاي خود را از دست بدهند.

 با اين حال ، بسياري از بيماري هايي كه باعث ريزش مو مي شوند قابل پيشگيري هستند. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او در خصوص اين موارد اطلاعات كافي كسب نمايند و در صورت مشاهده هر يك از علايم سريعا با پزشك سالمند در اين خصوص مشورت نمايند  . در اين مقاله پنج عامل اصلي ريزش مو در سالمندان مورد بررسي قرار گرفته است.

پركاري تيروئيد

مشكل پركاري تيروئيد  زماني اتفاق مي افتد كه غده تيروئيد بيش از حد هورمون تيروكسين توليد مي كند. پركاري تيروئيد مي تواند متابوليسم بدن را تسريع كرده و باعث كاهش وزن ناخواسته و ضربان سريع  يا نامنظم قلب شود.

چندين درمان براي پركاري تيروئيد وجود دارد . پزشكان از داروهاي ضد تيروئيد و يد راديواكتيو براي كاهش توليد هورمون هاي تيروئيد استفاده مي كنند. گاهي اوقات ، درمان پركاري تيروئيد شامل جراحي با هدف برداشتن تمام يا قسمتي از غده تيروئيد است.

اگر مشكل پركاري تيروئيد ناديده گرفته شود ممكن است مشكلي جدي باشد . خوشبختانه اكثر افراد پس از تشخيص و درمان پركاري تيروئيد به خوبي به درمان پاسخ مي دهند.

اين مشكل مي تواند موها را نازك كرده يا باعث ريزش كامل قسمت هايي از موي سر شود. در صورتي كه مشكل تيروئيد به خوبي درمان شود معمولا روند ريزش مو  معكوس مي گردد .

مقالات بيشتر:پذيرش خانه سالمندان

ديابت

ديابت نوع 2 مستقيماً باعث ريزش مو نمي شود ، اما استرس مرتبط با اين بيماري ممكن است مانع رشد مو شود.

ديابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظيم و استفاده بدن از قند (گلوكز) به عنوان سوخت است. اين بيماري طولاني مدت و مزمن است و معمولا منجر به گردش بيش از حد قند در جريان خون مي شود.

 در نهايت ، سطح بالاي قند خون مي تواند منجر به اختلال در سيستم گردش خون ، عصبي و سيستم ايمني شود.

در ديابت نوع 2 ، در درجه اول دو مشكل مرتبط با هم وجود دارد. لوزالمعده بيمار انسولين كافي توليد نمي كند – انسولين هورموني است كه جذب قند را در سلول هاي بدن تنظيم مي كند - و سلول ها به انسولين پاسخ  ضعيفي مي دهند و قند كمتري دريافت مي كنند.

ديابت نوع 2 در گذشته به عنوان ديابت بزرگسالان شناخته مي شد ، اما  هر دو نوع ديابت نوع 1 و نوع 2 مي تواند در دوران كودكي و بزرگسالي شروع شود.

 ديابت نوع 2 در افراد مسن بيشتر شايع است ، اما افزايش تعداد كودكان مبتلا به چاقي منجر به موارد بيشتري از ديابت نوع 2 در افراد جوان نيز  شده است.

 

رايج ترين روش درمان در سالمندان براي مديريت و درمان بالقوه ديابت ، رژيم غذايي سالم است. لازم است پرستار سالمند و مراقبان او با پزشكان در مورد بهترين رژيم غذايي براي كنترل ديابت در سالمندان مشورت نمايند .

همچنين لازم است در خصوص عوارض جانبي داروهاي ديابت با پزشك مشورت نموده تا متوجه شوند كه آيا اين داروها به طور بالقوه به فوليكول هاي مو سالمند آسيب مي رساند يا خير.

ريزش موي سالمندان - پرستار سالمند

كم خوني

كم خوني مشكلي است كه در آن بدن به اندازه كافي گلبول قرمز سالم براي حمل اكسيژن به بافت هاي خود  را ندارد. ابتلا به كم خوني باعث احساس خستگي و ضعف و ريزش مو مي گردد.

انواع مختلفي از كم خوني وجود دارد كه هر كدام علت خاص خود را دارند. كم خوني ممكن است موقتي يا طولاني مدت باشد و از خفيف تا شديد متغير است.كم خوني مي تواند علامت هشداردهنده يك بيماري جدي باشد.

درمان كم خوني از مصرف مكمل ها تا انجام اقدامات پزشكي متغير است . استفاده از رژيم غذايي متنوع و سالم مي تواند از اين مشكل پيشگيري نمايد .

 سالمندان مبتلا به موارد شديد كم خوني اغلب به مكمل هاي تجويزي نياز دارند ، اما اكثر كمبودهاي آهن را مي توان با قرص هاي بدون نسخه درمان كرد.

آلوپسي آندروژنيك

آلوپسي يكي از شايع ترين علل ريزش مو در افراد سالمند است. در اولين مراحل خود ، آلوپسي را مي توان با محصولات مخصوص مو مانند نرم كننده ها و پمادها درمان كرد.

 در مراحل پيشرفته ، اين بيماري نياز به مراقبت هاي پزشكي حرفه اي دارد. بسياري از متخصصان براي درمان آلوپسي شديد آندروژنيك از تزريق كورتيكواستروئيد و ضد التهاب استفاده مي كنند.

 شايع ترين علت اين نوع از ريزش مو ارثي است كه با افزايش سن اتفاق مي افتد. به اين حالت آلوپسي آندروژنيك يا  طاسي با الگوي مردانه گفته مي شود.

 معمولاً اين نوع آلوپسي به تدريج و با الگوهاي قابل پيش بيني رخ مي دهد به طوري كه كاهش خط مو و نقاط طاس در مردان و نازك شدن موها در طول تاج سر در زنان قابل پيش بيني است .

سوء تغذيه

سوءتغذيه يك مشكل جدي براي سالمندان است. تغذيه خوب براي سلامت  بسيار مهم است ، اما بسياري از افراد سالمند در معرض تغذيه نامناسب و سوتغذيه هستند.

 لازم است پرستار سالمند و مراقبان او علائم و خطرات سوء تغذيه را بشناسند  و درباره رژيم غذايي غني از مواد مغذي كه براي سالمندان مناسب است اطلاعات كافي كسب نمايند .

سوءتغذيه زماني رخ مي دهد كه در تغذيه سالمند مواد غذايي به صورت متعادل استفاده نشده باشد و بدن وي ويتامين ها و مواد معدني را به درستي جذب نكند.

 اين كمبودها اغلب منجر به تغييرات شديد در ناخن ها ، پوست و مو مي شود. سالمندان علاوه بر داشتن رژيم غذايي متعادل ، بايد حداقل يكبار در روز از مولتي ويتامين با كيفيت بالا استفاده كنند.

 

ريزش موي سالمندان - پرستار سالمند

مركز پرستاري سفير آرامش يكي از ارائه دهندگان پيشرو در زمينه مراقبت و پرستاري از سالمندان ، كودكان و بيماران در منزل است .

اين مركز  با داشتن مجوز رسمي از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاري در منزل آمادگي دارد با كادري مجرب و متخصص به صورت شبانه روزي در خدمت همشهريان گرامي باشد.

كادر مجرب اين مركز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بيمار و پرستار كودك همواره با در نظر گرفتن آخرين استانداردهاي خدمات مراقبتي و پرستاري به ارائه خدمت پرداخته و آسايش و امنيت عزيزان شما را اولويت اصلي خويش قرار داده است.

براي دريافت اطلاعات بيشتر تنها كافي است كه با كارشناسان اين مركز تماس حاصل نموده و مشاوره رايگان دريافت نماييد.

مقالات ديگر:گل فروشي نياوران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۸:۱۵ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

كرونا باعث افزايش ابتلا به آلزايمر شده است

آفتاب‌‌نيوز :روز ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهريور)؛ روز جهاني آلزايمر نامگذاري شده است. بيماري كه بيشتر مختص سالمندان بوده و عوامل مختلفي مي‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. هر چند اين بيماري به تعبير متخصصان و پزشكان درمان ناپذير است، اما با اقداماتي مي‌توان پيشگيري و از شدت آن كاست. براي مثال معاشرت با دوستان، آشنايان و اقوام، تعريف خاطره و حل جدول مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد. متخصصان معتقد هستند در دوران كرونا به دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي و قرنطينه‌ هاي طولاني، اين بيماري در افراد سالمند تشديد شده است، امري كه مي‌توانست از طرق مختلفي مانند تماس‌ هاي تلفني و برنامه‌ هاي تلويزيوني خاص كنترل شود. نظر به اهميت اين موضوع، پژوهشگر ايرنا با "اكرم سهرابي" روانشناس به گفت و گو نشست كه مشروح آن را در ذيل مي‌خوانيد:

ويژگي‌هاي افرادي كه دچار آلزايمر شده‌اند

سهرابي با اشاره به ويژگي‌هاي افرادي كه دچار آلزايمر شده‌اند، گفت: آلزايمريا فراموشي يا دمانس پيري عمدتا در افراد بالاي ۶۵ سال اتفاق مي‌افتد و مختص سالمندان است. با اين حال در مواردي استثنا در جوانان هم ديده مي‌شود كه به آن آلزايمر زودرس گفته مي‌شود. آلزايمر يك بيماري علاج ناپذير، پيشرونده و نا اميد كننده است. متخصصان و روانشناسان معتقد هستند علت اصلي زوال مغز، افزايش مقدار پروتئين آميلوئيدوز در مغز است كه بر افكار و كاركرد مغز افراد تاثير مي‌گذارد. اين روانشناس گفت: مغز انسان كه كاركرد ذخيره، يادآوري پرورش را بر عهده دارد، در اثر آلزايمر دچار نوعي افت در عملكردها و فعاليت‌ ها مي‌شود. براي مثال توانايي تفكر، ادراك، يادگيري و يادآوري مي‌تواند دچار صدمه شود. علاوه بر اين آلزايمر بر روابط فردي و اجتماعي هم تاثير مي‌گذارد و سبب مي‌شود افراد در تكلم و توانايي‌هاي حركتي دچار مشكل شوند.

مقالات مشابه:خانه سالمندان

سهرابي درخصوص سطوح مختلف آلزايمر و پيامدهاي آن توضيح داد: در ايجاد و تشديد افراد مختلفي مثل مقدار فشار خون، انسولين، چاقي، افسردگي، ژن و ضربات مغزي اهميت دارد. افرادي كه به آلزايمر مبتلا مي‌شوند در دسته‌ هاي مختلف كم، متوسط و شديد قرار مي‌گيرند كه بر اساس اين دسته بندي‌ ها، درمان‌ ها هم تغيير مي‌كند. براي مثال در مرحله خفيف، از دست دادن حافظه و جهت يابي رخ مي‌دهد. در مرحله متوسط، افراد دچار علايمي مثل تشخيص سخت دوستان، آشنايان و خانواده، اختلال در خواب، خشم و عصبانيت مي‌شوند و در مرحله شديد، افراد با كاهش قدرت تكلم، اشتها و وزن و از دست دادن اختيار مثانه و روده‌ها رو به رو مي‌شوند.

آلزايمر زودرس و دلايل آن

سهرابي با بيان اين كه افراد بين ۴۰ تا ۵۰ سال هم ممكن است به آن مبتلا شوند و اين امر مي‌تواند ناشي از استرس باشد، توضيح داد: هر چند در خصوص دلاليل قطعي اين امر هنوز مطالعات ادامه دارد، اما مي‌توان از علايمي كه نشان دهنده آلزايمر زودرس است به مواردي مثل فراموشي، كاهش قدرت تصميم گيري، نوسانات خلقي مثل گيجي، افسردگي، استرس و ترس همينطور ژن اشاره كرد.

 

اين روانشناس ادامه داد: متاسفانه آلزايمر نوعي بيماري پيشرونده و تحليل كننده است كه درمان قطعي براي آن وجود ندارد و به همين خاطر بايد تلاش كرد به جاي درمان، پيشگيري از وقوع آن صورت بگيرد. در جواني توجه به حافظه بسيار مهم است. هر چه فعاليت‌ هاي فكري و حافظه در جواني بيشتر باشد، در پيري موثر خواهد بود.

وي تاكيد كرد: افراد بايد به علايم هشدار دهنده حساس باشند و اقدامات لازم را از همان هنگام متوجه شدن، اعمال نمايند. غذا هاي سالم و ورزش هاي منظم استفاده از برخي از داروهاي خاص كه متخصصان مغز و اعصاب تجوير مي‌نمايند در جواني مي‌تواند موثر باشد و براي سالمندان استفاده از سبزيجات، حل جدول، مطالعه، گوش دادن به موسيقي و معاشرت با دوستان وآشنايان مي‌تواند مهم وتاثيرگذار باشد.

تاثير كرونا بر روند آلزايمر

سهرابي به تاثيرات كرونا بر افرادي كه دچار آلزايمر هستند، اشاره كرد و گفت: در زمان اپيدمي كرونا كه فاصله گذاري‌هاي اجتماعي بيشتر و قرنطينه‌ هاي خانگي طولاني‌ ترو استرس و نگراني‌ هاي روزمره هم بيشتر شده، خطر ابتلا به آلزايمر و شدت آن هم بيشتر شده است. اين در حالي است كه يكي از عوامل كمك كننده به بيماران آلزايمر معاشرت با دوستان، آشنايان و اقوام است. بنابراين در اين زمان نه تنها اقوام بلكه دولت‌ ها هم مسووليت سنگين‌ تري برعهده دارند.

وي افزود: مراقبت از سالمندان براي كسي كه مبتلا به آلزايمر هستند، بسيار طاقت‌فرسا است و ظرافت خاصي مي‌طلبد. افراد نزديك يا پرستار ضمن حفظ احترام به شخص آن سالمند، بايد بتوانند از او مراقبت مناسبي هم به عمل آورند. مثلا افراد سالمند يا افرادي كه مبتلا به آلزايمر هستند، وقتي مرور خاطرات مي‌كنند و يا از گذشته صحبت مي كنند، مي‌توانند بسيار خوشحال و راضي باشند. بنابراين اين فرصت‌ها را بايد بتوان تا حد امكان براي آنها فراهم كرد.

وي در نهايت گفت: در اين ايام تماس‌هاي تلفني تصويري، دعوت كردن از فرد سالمند، گوش كردن به موسيقي، مطالعه و انجام برخي فعاليت‌ها مثل يوگا مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد.

مقالات ديگر:تشريفات مجالس تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۴:۱۱ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)