moragheb moragheb .

moragheb

خشونت خانگي گريبان سالمندان را هم گرفت

در رسانه هاي استان كرمان- كرمان نو- آمار بهزيستي گوياي اين مسئله است كه از هر سه نفر يك نفر دچار اختلال رواني است و كرماني كه پيش از اين از كودك آزاري رنج مي‌برد، حالا سالمند آزاري را هم در كنار خود جاي داده.

حجم خشومنت در جامعه رو به افزايش است، اين را مي‌شود در شمار ويديوهاي وايرال شده در فضاي اجتماعي ديد.

آمار بهزيستي گوياي اين مسئله است كه از هر سه نفر يك نفر دچار اختلال رواني است و كرماني كه پيش از اين از كودك آزاري رنج مي‌برد حالا سالمند آزاري را هم در كنار خود جاي داده.

آمار آسيب‌هاي اجتماعي بالاست و مديركل بهزيستي استان هم ان را تاييد مي‌كند.

مقالات بيشتر:مراقبت از سالمند

عباس صادق زاده البته در نشست خبري خود از ارائه اعداد و ارقام خودداري مي‌كند و به همين نكته بسنده مي‌كند كه شرق و جنوب استان وضعيت بدتري نسبت به باقي استان دارند.

مسئله اي كه از ديد صادق زاده يك پايش به اعتياد بيشتر در اين مناطق بر مي‌گردد و پاي ديگرش به فقر.

شمار خشونت در شرق و جنوب كرمان بيشتر از ساير مناطق است.

مناطقي كه به گفته جعفر رودري رئيس سازمان مديريت وبرنامه ريزي بيش از ۵۰ درصد مردمانش زير خط فقر هستند.

اقتصاد و مسائل اجتماعي به هم گره خورده و حالا با استقرار كرونا، اقتصاد خانوار وارد گرداب شده و فقر و خشونت را به دنبال خود كشانده است.

اكنون مراكز حمايتي بهزيستي در كنار تماس‌هاي كودك آزاري، شاهد همسرآزاري و سالمند آزاري هم هستند.

صادق زاده مي‌گويد در جامعه فعلي از هر سه نفر يك نفر دچار يك نوع اختلال رواني است.

به عبارت ساده‌تر درون هر خانواده يك فرد بيماري است كه بدون حمايت رها شده و گاهي همين فرد بيمار سرپرست خانواري است كه بايد با وجود مسائل اقتصادي چرخ زندگي را بچرخاند.

مشكلات اقتصادي جرقه خشونت

صادق زاده معتقد است كه ريشه بروز خشونت نداشتن مهارت زندگي است و اقتصاد جرقه اين آتش است:«وقتي در جامعه آموزش مهارت‌هاي زندگي را نداشته باشيم، نتيجه آن نداشتن تحمل، تاب آوري و خشونت است.»

او مدعي است كه كنترل اين حجم از مسائل كار يك دستگاه نيست اما تمام فشار روي بهزيستي است: «ما بيش از وظيفه خود كارهايي در اين زمينه انجام داديم، چند مركز آموزش دائمي مهارت‌هاي زندگي در كرمان راه‌اندازي كرديم كه حتي بودجه و رديف اعتباريش را هم نداشتيم اما متاسفانه با شيوع كرونا كار مراكز متوقف شده است.»

خشونت عليه كودكان و سالمندان رو به افزايش است

 

رتبه اول خشونت، خشونت عليه زنان و كودكان است و حالا بهزيستي معتقد است كه كنترل آن نيازمند همراهي تمامي دستگاه‌هاست:«به كرات شاهد گزارش‌هايي در مورد خشونت عليه زنان، كودكان و سالمندان هستيم و بايد با ساز و كار وسيع و مداخلات اين قضيه را مديريت كنيم.براي همين هم به همه ادارات و بنگاه‌هاي اقتصادي اعلام آمادگي كرديم تا آموزش‌ها و مشاوره‌هايي در خصوص مهارت‌هاي زندگي داشته باشيم.»

مسائل اجتماعي دغدغه دولت بعد باشد

او معتقد است كه مسائل اجتماعي بايد دغدغه اوليه دولت بعدي باشد :«اميدواريم با استقرار دولت جديد به مسائل اجتماعي توجه جدي تري شود چرا كه در غير اين صورت موفقيت زيادي در ساير عرصه‌ها نخواهيم داشت.»

صادق‌زاده با بيان اينكه خلاء بزرگ ما در مسائل اجتماعي، نداشتن برنامه منسجم و علمي است، اضافه كرد: «بايد سياست گذاري اجتماعي و دغدغه مندي اجتماعي را در مسئولان نهادينه كنيم و مسئولان بپذيرند اگر به مسائل جامعه بي توجه باشند، حتي توجه به مسائل اقتصادي و توسعه اي، ابتر خواهد بود.»

با شروع سال براي كنترل بيماري كرونا و همين طور كاهش آسيب‌هاي همچون دزدي و خشونت قريب به هزار معتاد از سطح شهر جمع آوري شدند.

افرادي كه همگي در سه كمپ ماده ۱۶ كه سر جمع ظرفيتش ۴۰۰ نفر نيست، نگهداري شدند.

مدير كل بهزيستي استان كرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار «كرمان نو در خصوص هزينه نگهداري هر سال اين افراد و بازدهي اين شيوه ترك اعتياد گفت: «در بحث معتادين متجاهر در ارائه برنامه مشكل داريم و براي همين هم اين چرخه باطل اتفاق مي‌افتد و تا زماني كه چرخه حمايت‌هاي پس از خروج را توسط همه دستگاه‌ها ايجاد نكنيم، هيچ اتفاقي نمي‌افتد.»

او البته مدعي ايست كه عملكرد اين مراكز در سال گذشته بهتر بوده و زمان ماندگاري افراد در مراكز بيشتر شده است.

۵ و نيم ميليارد براي ترك اعتياد معتادان متجاهر

به گفته صادق زاده سال گذشته قريب به ۳۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح شهر جمع آوري شدند و اعتباريبالغ بر ۵ و نيم ميليارد تومان براي اين افراد هزينه شده.

بخش عمده‌اي از وقت اين نشست به خشونت اجتماعي پرداخته شد اما در كنار آن اما به موضوعاتي همچون كودكان خياباني، طرح جديد مجلس براي حذف غربالگري، تقاضاي فرزد خواندگي هم پرداخته شد.

پولي كه كودك از خيابان در مي‌آورد بيشتر از رقم حمايتي بهزيستي است

كرمان همه ساعات روز شاهد كودكان كار است.

افرادي كه يا تكدي گري مي‌كنند و يا به مشاغل كاذب مشغولند.

صادق زاده اما معتقد است بخشي از مشكل به حس دلسوزي و ترحم مردم به كودكان كار بر مي‌گردد: «مردم از روي حس دلسوزي و ترحم به كودكان كار و خياباني رقمي مي‌دهند كه سرجمع اين رقم سياست هاي ما را به باد مي دهد. وقتي كودكي روزي ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه در مي آورد ترجيح مي دهد به هر دليلي به اين جاها بيايد و در مراكز ما با روزي ۲۰ هزار تومان ماندگاري نداشته باشد.«

 

او معتقد است براي ساماندهي كودكان كار و خياباني بايد همه دستگاه‌ها به وظيفه خود عمل كنند و مردم ترحم را كنار گذاشته و كمك‌هاي خود را به سازوكارهاي درست ارائه بدهند.

هزارو ۸۰۰نفر پشت نوبت فرزند خواندگي

به گفته صادق زاده بالغ بر ۱۸۰۰ زوج پشت نوبت فرزندخواندگي هستند اما بيشترين تعداد كودكان مراكز بيش از ۷۰ نفر نيست.

او معتقد است كه بهزيستي مانعي براي فرزندخواندگي نتراشيده و آنچه اين صف را طولاني كرده تعداد بالاي درخواست‌هاست.

حذف غربالگري تحميل هزينه به جامعه است

مديركل بهزيستي استان كرمان همچنين درباره طرح مجلس مبني بر حذف غربالگري گفت:«اقدام مجلس در حذف غربالگري اقدام پر ريسكي بود كه نه بيشتر از اين كه منجر به رشد جمعيت شود هزينه هايي به جامعه تحميل مي‌كند.»

. بررسي هاي اين سازمان نشان مي‌دهد كه نگهداري يك معلول ايزوله شديد ماهيانه ۳۰ ميليون تومان هزينه دارد.

مقالات ديگر:تشريفات ترحيم جنت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۱:۴۸ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

70 درصد مرگ‌وميرهاي كرونايي مربوط به سالمندان واكسينه‌نشده است

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران پويا، عليرضا رئيسي در نشست مشترك وزير بهداشت و فرمانده كل سپاه پاسداران با فرماندهان سپاه استاني و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اظهار داشت: در استان تهران 127 پايگاه تجميعي واكسيناسيون فعال است كه در اين پايگاه ها 822 ايستگاه تزريق واكسن وجود دارد كه بخش عمده‌اي از اين فعاليت ها با مشاركت بسيج در گام پنجم طرح شهيد سليماني كه از 17 فروردين ماه در كشور آغاز شده، در حال انجام است.

وي افزود: بر اساس هدف گذاري بايد تا پايان مهرماه توان واكسيناسيون در كشور را دو برابر كنيم. ديروز ركوردهاي تازه‌اي در تزريق روزانه واكسن كرونا در كشور ثبت شد البته هدف گذاري نهايي ما تزريق روزانه 1.6 ميليون تا دو ميليون دُز است تا با تسريع واكسيناسيون و تقويت تعداد پايگاه‌ها، شاهد حفظ حرمت مردم نيز باشيم.

مقالات بيشتر:پرستار سالمند

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا خاطرنشان كرد: تعداد پايگاه هاي تجميعي واكسيناسيون در كشور بايد از 1008 مركز به حداقل 2000 مركز برسد و تعداد تيم هاي واكسيناتور نيز بايد دو برابر شود. اگر در دو شيفت در تمام پايگاه‌هاي واكسيناسيون، واكسن تزريق شود، مي‌توانيم به حداقل تزريق 1.6 ميليون دُز واكسن در كشور برسيم و با اين روند مي‌توان در طول يكماه به بيش از 45 ميليون نفر، واكسن تزريق كرد اگر چنين سرعتي در تزريق واكسن داشته باشيم، تا پايان مهرماه تمام دوزهاي اول تزريق مي‌شود و تا نيمه آبان ماه علاوه بر لگه گيري تزريق دُز اول مي توانيم دُز دوم را نيز تزريق كنيم.

  رئيسي گفت: خوشبختانه در حال حاضر 88 درصد از جمعيت بالاي 60 سال در ايران واكسن كرونا تزريق كرده‌اند اما 70 درصد از بستري‌ها و مرگ و مير بيماران مربوط به 12 درصدي است كه واكسن تزريق نكرده‌اند بنابراين از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي مي‌خواهيم كه با استفاده از توان مراقبين سلامت و بهورزان، اين افراد را به تزريق واكسن كرونا ترغيب كنند چون در مرحله بعد و تا يكي دوماه آينده، استفاده از بسياري از خدمات منوط به داشتن كارت واكسن خواهد بود.

وي با بيان اينكه در كل كشور از پيك پنجم بيماري عبور كرده‌ايم، گفت: 21 استان كشور كاملا سير نزولي دارند،  8 استان از قله بيماري عبور كرده‌اند و در 3 استان نيز روند افزايشي بيماري، متوقف شده است. تا دو هفته آينده تعداد بستري‌هاي روزانه كه حدود سه هزار و 700 بيمار در روز است به كمتر از سه هزار مورد مي‌رسد و تا 4 هفته اينده به كف پيك مي‌رسيم.

رئيسي ادامه داد: در اين شرايط نياز به كمك بسيج داريم كه در فرصت 6 تا 8 هفته آينده كه در سير نزولي بيماري هستيم، حداكثر توان مان را براي ايمن سازي جامعه با واكسن كرونا به كار گيريم. پيش بيني مي‌شود پيك بعدي كرونا در كشور در آبان‌ماه باشد كه در صورت واكسيناسيون عمومي اگر حتي تعداد مبتلايان نيز افزايش داشته باشد اما ديگر  شاهد مرگ و مير بالاي بيماران نخواهيم بود. هدف اول ما از واكسيناسيون، كاهش مرگ و مير بيماران و هدف دوم ما، اجراي قرنطينه هوشمند است.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت يادآور شد: امروز تفاهم نامه‌اي با سپاه پاسداران امضا مي كنيم كه در محورهاي افزايش پايگاه‌هاي تجميعي واكسيناسيون و نيروي انساني، تقويت امنيت، خدمات و لجستيك واكسيناسيون، همكاري‌ها تقويت خواهد شد.

 رئيسي خاطرنشان كرد: تعداد مراكز واكسيناسيون در سراسر كشور بايد دو برابر شود و سهم سازمان بسيج در اين افزايش را 500 پايگاه جديد در نظر گرفته‌ايم تا ازدحام مراجعان به مراكز واكسيناسيون كاهش يابد و ديگر شاهد صف واكسن نباشيم. در تهران بايد روزانه 320 هزار دُز واكسن كرونا تزريق كنيم. سهم پايگاه‌هاي واكسيناسيون دانشگاه علوم پزشكي تهران، 80 هزار دُز و دانشگاه علوم پزشكي ايران و شهيد بهشتي هر كدام 120 هزار دُز خواهد بود. تعداد پايگاه هاي واكسيناسيون دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد از 36 به 57 مركز، دانشگاه علوم پزشكي ايران از 42 به 70 و دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از 87 به 119 مركز برسد و به عبارت ديگر از 119 پايگاه موجود بايد به 214 پايگاه برسيم.

وي گفت: تعداد ايستگاه‌هاي تزريق واكسن در استان تهران بايد از 711 و به يك هزار و 280 ايستگاه برسد البته بر اساس تجارب ما در ماه‌هاي گذشته اگر در هر تيم واكسيناتور، 2 نفر ثبت كننده اطلاعات و يك نفر تزريق كننده واكسن باشند، سرعت واكسيناسيون 2.5 برابر افزايش پيدا مي كند.

وي افزود: كار نيروي ثبت كننده اطلاعات واكسيناسيون دشوار و تخصصي نيست و با 30 تا 60 دقيقه آموزش مي توان اين نيروها را آماده كرد‌. در تهران به 5 هزار و 120 نيروي ثبت كننده اطلاعات و دو هزار و 560 نيروي تزريق كننده واكسن نياز داريم تا تعداد واكسن تزريق شده روزانه در تهران به 320 هزار و ماهيانه به بيش از 10 ميليون دُز برسد.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا تصريح كرد: در استان تهران 15.5 ميليون دُز واكسن در نوبت اول و دوم بايد تزريق شود كه اگر روزانه 320 هزار دُز واكسن تزريق كنيم، 40 روز آينده مي‌توانيم شاهد پايان واكسيناسيون جمعيت استان تهران باشيم.

مقالات ديگر:گل فروشي آنلاين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۹:۳۴ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)

كاهش مرگ و ميرهاي كرونايي در سالمندان كهگيلويه و بويراحمد پس از دريافت واكسن

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد از كاهش مرگ و مير‌هاي كرونايي در سالمندان خبر داد و گفت: مرگ‌هاي كرونايي سالمندان پس از دريافت واكسن كاهش يافته است.

كاهش مرگ و ميرهاي كرونايي در سالمندان كهگيلويه و بويراحمد پس از دريافت واكسن

به گزارش خبرگزاري فارس از ياسوج، محمدمهدي بانشي در خصوص وضعيت واكسن در استان گفت: واكسن به اندازه كافي در استان وجود دارد، در شهرها افراد بالاي ۵۰سال و در روستاها افراد بالاي ۴۰ سال در حال واكسيناسيون هستند،ضمن اينكه واكسيناسيون گروه‌هاي پرخطر از جمله مادران باردار در دستور كار است.

مقالات مشابه:سراي سالمندان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينكه تاكنون استقبال مردم براي تزريق واكسن مناسب بوده اما انتظار مي‌رود استقبال بيشتر شود، افزود: كساني كه دُز اول واكسن را دريافت كردند حتما براي دُز دوم مراجعه كنند.

وي با اشاره به افزايش مرگ و ميرها در پيك پنجم كرونا افزود: پيك پنجم كرونا پيك سهمگين است و تعداد مرگ و ميرهاي بالا است.

اين مسئول با اشاره به موثر بودن واكسن كرونا گفت: برخلاف پيك‌هاي قبلي كه شاهد مرگ افراد سالمند بوديم در پيك پنجم مرگ و مير در سنين پايين‌تر بوده است.

بانشي دليل كاهش مرگ‌هاي كرونايي در سالمندان را تزريق به موقع واكسن دانست و عنوان كرد: سالمندان به موقع واكسن دريافت كردند به همين دليل مرگ‌ كرونايي در سالمندان كاهش يافته است‌

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: اگر سالمندان واكسن دريافت نمي‌كردند مرگ‌ و ميرها در اين پيك دو سه برابر آمار كنوني بود. كاهش مرگ سالمندان نشان دهنده موثر بودن تزريق واكسن است.

مقالات ديگر:گل فروشي آنلاين


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۵:۴۸ توسط:moragheb موضوع: نظرات (0)